| STÍNADLA |
Bohousek Zde
Rubriky
Nejčtenější články vydané v posledních 30 dnech
Prahou Jaroslava Foglara

Bydliště
Pracoviště
Klubovny
Tábořiště
Místa inspirace

Foglarovský svět
Tipy a vzpomínky pište na info@bohousek.cz, předmět: Prahou Jaroslava Foglara
Foglarovky
Bohoušek doporučuje

Komentáře

ke článku: Můj život s ábíčkem – vzpomínková kniha Vlastislava Tomana
ze dne 12.05.2005, autor článku: Bohoušek

Komentář ze dne: 13.05.2005 19:56:58     Reagovat
Autor: - Macus (@)
Titulek:
No já si ji určitě koupím.Akorat mě mrzí že ABC už není takové jako dřív.....chybí mi české komixy ve stylu Strážců.Ted je to jen o technice:-((Nebyt v něm vystřihovánky tak je to obyčejný časák.

Komentář ze dne: 17.05.2005 10:39:00     Reagovat
Autor: - Odolen (@)
Titulek: Re:
K názoru, že ABC už není takové jako dřív.... nic není jako dřív. Vzpomínat na dobu, kdy se na stránkách časopisů objevovalo plnění závazků, pětiletek, pionýrských a svazáckých schůzí a ruských častušek může třeba někdo z nás nostalgicky vzpomínat, ale buďme rádi, že je ta doba pryč a věřme, že se nevrátí.

Komentář ze dne: 23.05.2005 14:26:59     Reagovat
Autor: - Alda (@)
Titulek: Z aktivního bolševika foglarovec?
Je pravda, že za šéfredaktorování Vlastislava Tomana obsahoval časopis ABC řadu cenných vzdělávacích materiálů, které současný časopis postrádá. Současné ABC za mnoho nestojí a čtenářů nemá zdaleka tolik jako dříve. To však neznamená, že V. Tomana by měl někdo chválit. V dobách "normalizace" vymýval mozky naší mládeže bolševickou propagandou nejvíce právě ve svých Strážcích. Stačí připomenout příběhy, ke kterým se V. Toman již nehlásí, a které ve všech polistopadových souborných vydáních chybějí. Příběhy s Lidovými milicemi, armádou a oslavou tzv. "vítězného února" jsou jasným dokladem. Kdyby bývalý člen FČK žil skutečně podle foglarovských zásad, nikdy by se k podobné propagaci politického zla nepropůjčil. Nyní působí V. Toman v SPJF a jeho jméno se objevuje v časopise Bobří stopou. Nechápu, jak může mít někdo tu drzost..! Pochybuji, že by o minulosti V. Tomana V SPJF nevěděli. Prostě špína, ale tak už to vtomto státě chodí. Naštěstí je SPJF jen marginální organizací a jejich časopis Bobří stopou naši mládež také mnoho nezajímá.

Komentář ze dne: 23.05.2005 16:19:58     Reagovat
Autor: - Odolen (@)
Titulek: Aldo, docela by mě zajímalo,
co jsi dělal za bolševika Ty? Byl jsi chartista?

Komentář ze dne: 27.05.2005 08:31:22     Reagovat
Autor: - Alda (@)
Titulek: Re: Aldo, docela by mě zajímalo,
Ahoj Odolene, pokud chceš vědět, co jsem dělal za bolševika, tak zde je moje odpověď:
V době Charty jsem se vzhledem ke svému věku nemohl podílet na politické činnosti. Pokud si však někdo spojuje CH 77 pouze s protikomunistickým odbojem, pak nezná historické souvislosti. CH 77 byla totiž prolezlá estébáky. Ve městě kde bydlím byli jen 2 poctiví chartisté (znám je osobně). Ti ostatní pak spolupracovali s StB a vzájemně na sebe donášeli. Udavači udávali udavače. Jak příznačné! A pokud Ti jde o můj konkrétní příspěvek k demokracii, tak v r. 1989 jsem se velmi aktivně podílel na pádu diktatury proletariátu a teď chodím ke všem volbám.
A co se týče "soudruha" Tomana, pak ho nikdo nenutil, aby dělal seriál až tak moc politicky angažovaný. To byla prostě jeho bolševická aktivita. Mohl přeci klidně psát o činnosti normální pionýrské družiny, jako byla Modrá pětka v Sedmičce pionýrů. Tam se sice politické téma taky objevilo, ale rozhodně tam autor neoslavoval "vítězný únor" a komunistický režim. Mně hlavně vadí, že si V. Toman hraje na propagátora toho, jehož jeho soukmenovci nenechali v klidu pracovat s mládeží a teď, když si může na foglarovském tématu něco přivydělat, tak se vůbec nestydí. Pochopils to Odolene?

Komentář ze dne: 05.06.2005 07:23:52     Reagovat
Autor: - Macus (@)
Titulek: Re: Re: Aldo, docela by mě zajímalo,
Nevím co tu řešíte.Řešíte jednoho člověka jen proto že se ted o něm mluví?Já ho neznám osobně a tak ho nebudu soudit.Pokud si dobře vzpomínam tak jsem v jednom z posledních ročníků Vpředu četl už také články které zaváněly propagandou.Komunisty nechci a nemusím nepatřím k těm kteří je ted houfně volí protože si myslí že se budou mit dobře.Byla chyba že je hned po revoluci nezakázali.Ale to je zase chyba politiku.A dnešní politická scena je akorát boj o koryta je to hnus.
Co se tyče mé poznámky že ABC není jako dřív jsem myslel tak 5let zpatky oproti dnešnímu pojetí.

Komentář ze dne: 06.06.2005 09:37:47     Reagovat
Autor: - Odolen (@)
Titulek: Re: Re: Re: Aldo, docela by mě zajímalo,
No, ale Strážci Macusi vycházeli za komunistů :-)

Komentář ze dne: 11.06.2005 12:16:01     Reagovat
Autor: - Vlastislav Toman-Hadži (scifiveta@quick.cz)
Titulek: Kde najdete odpověď
Tal si čtu, jak mě klidně někdo - mně neznámý - kritizuje za to, že jsem psal "angažované" Strážce a dělal časopis ABC. Myslím, že uděláte dobře, všichni koho to zajímá, když si přečtete moji knihu Můj život s ábíčkem. Právě příští týden vychází. Pak se mi můžete ozvat a říct svůj názor na to, co bylo důležitější za tehdejší situace.
A jen tak na okraj: Zatím jsem potkal daleko více těch, kterým se tenkrát ábíčko líbilo právě proto, že bylo ke čtení (míněno i směrem k politické situaci).
Takže, pěkné počtení!

Zdravím všechny, kteří na ábíčku vyrostli a jsou z nich dneska otcové nebo i senioři. A těm dnešním klukům a děvčatům přeji aspoň jeden takový časopis, jakým ábíčko bylo, a který nám záviděli na obou stranách "želené opony".
V. T.

Komentář ze dne: 14.06.2005 21:08:29     Reagovat
Autor: - Krizmen (@)
Titulek: Re: Kde najdete odpověď
Na knížku se těším. Kdy vyjde? Bude možné ji zakoupit v běžných knihkupectvích? Bude se konat nějaká autogramiáda nebo křest jako v případě Strážců?

Komentář ze dne: 18.06.2005 20:04:08     Reagovat
Autor: - Macus (@)
Titulek: Re: Re: Kde najdete odpověď
Krizmen kdybys byl dneska ve sluneční zatoce tak bys ji mohl koupit a ještě si ji nechat od pana Tomana podepsat:-)

Komentář ze dne: 18.06.2005 20:25:08     Reagovat
Autor: - Krizmen (@)
Titulek: Re: Re: Re: Kde najdete odpověď
Já ji mám už přislíbenou :-)

Komentář ze dne: 18.06.2005 22:29:37     Reagovat
Autor: - M. Vraspír - Bobr (@)
Titulek: Vlasto, díky!
Dnes dopoledne (sobota 18. 6.) jsem i zakoupil ve "Sluneční zátoce na řece Sázavě", při tradičním setkání foglarovců knihu od Hadžiho. Je přínosná nejen pro pamětníky prvních ročníků, ale i pro dnešní mladou či střední generaci. ABC jsem odebíral od r. 1957, měli jsme od roku 1961 raketovou posádku č. 128, psali do redakce soutěžní úkoly z oblasti astronautiky apod. Mám v knize i cenný podpis Hadžiho s dnešním datem. Anonc na knihu přináší i právě dokončovaná Bobří stopa č. 50.
Hutný text se Hadžimu povedl, jsou tam i fotografie dokumentující tehdejší úsilí redakce dělat zajímavé věci pro mládež. Z knihy se dá čerpat i pro klubovou činnost v dnešní době (má 208 stran, je brožovaná, s téměř 80 kapitolami) ... Doporučuji k přečtení.

Komentář ze dne: 27.06.2005 08:27:39     Reagovat
Autor: - Tom (@)
Titulek: Strážci, jak je neznáte (alespoň vy mladší)
Tak jsem si přečet všechny tyhle komentáře a našel jsem v antikvariátě letní speciál ABC z roku 1987. A tam to všechno bylo! Přesně, jak se o tom zmínil Alda. Strážci s armádou, lidovými milicemi, oslava komunistického puče atd. A ještě jeden detail mě zaujal: rudá pěticípá hvězda na vánočním stromečku Strážců. To si doma snad nedávali na jolku ani ti nejzatvrzelejší komouši. Prostě humus! A tím V. Toman krmil naši mládež. Doufám, že mu to moc nežrala. Já si tu jeho vzpomínkovou knihu určitě nekoupím, tak jako bych si nekoupil nic od člověka, který dělal šéfredaktora časopisu pro Hitlerjugend.

Komentář ze dne: 27.06.2005 18:03:52     Reagovat
Autor: - Macus (@)
Titulek: Re: Strážci, jak je neznáte (alespoň vy mladší)
No je pravda že se ve strážcích objevují tyhle věci.Jenže když sem si je četl já bylo mi nějakej 12let.Nezlobte se na mě ale ve 12 vím prd co komunisti dělali.Kolem mě ve škole všude byly nějaké svazácké a pionýrské věci.takže jsem to ani nevnímal.Doma mě naši ničím takovým naštěstí nekrmili.Hele a kolik má vánoční hvezda cípů?:-)Co když to byla jen obyčejná hvězda?Ten speciál mám doma tak se na něj potom kouknu to mě zajímá.A to že se tam vyskytuje armáda...no to mi zase tak nevadí..na armádě není nic hrozného a pokud vím tak tam byly ukázky ze cvičení.Všechno souvisí z dobou.Holt když je ted všechno jiné tak sou ty staré serialy špatné.Hm dobrá logika.A mě teda nijak zvlášt neovlivnily ani milice ani oslavy komunismu.Tu knižku mám a je celekm zajimavé si ji přečíst.Ne se vším souhlasím,ale je tam spousta věcí které si pamatuju.Každý má nějakej názor já vám ho neberu:-)

Komentář ze dne: 27.06.2005 18:32:16     Reagovat
Autor: - Krizmen (@)
Titulek: Re: Re: Strážci, jak je neznáte (alespoň vy mladší)
S předchozím komentářem (Macus) naprosto souhlasím. Jinak vzpomínky jsem přečetl během 2 dní v zátahu. :-)

Komentář ze dne: 28.06.2005 07:57:36     Reagovat
Autor: - Tom (@)
Titulek: Odpověď Macusovi ohledně hvězdy
Vánoční hvězda má nejčastěji podobu šesticípou ve zlaté nebo stříbrné barvě. Rozhodně nevypadá tak, jako ty na Kremlu.
Já jsem neměl Strážce rád už v dětství. Pamatuju totiž vydávání Rychlých šípů na přelomu 60. a 70. let. Strážci pro mě byly vždycky nepovedený plagiát, který byl odtržený od reality. Nepamatuju, že by nás v pionýru (tam musel být tehdy každý kdo chtěl studovat na střední škole) někdo krmil podobnými politickými žvásty a své vedoucí jsme neoslovovali "soudruhu".

Komentář ze dne: 28.06.2005 10:45:58     Reagovat
Autor: - Jita (@)
Titulek: Re: Odpověď Macusovi ohledně hvězdy
Strážce mám ráda a nikdo mi to nevezme.... zvlášť jejich knižní příběhy ....tehdy trampoty s kapitánem aTrampoty na pokračování. Byli to normální kluci své doby... a propaganda holt byla všude .. .. na počátku byli příběhy bez propagandy ...což bylo samozžejmě lepší a hezčí.....
Líbilo se mi , že Toman nezapomínal na správné dívčí hrdinky .....;-)

Jaký dnes najdeme podobný komix o dětech současnosti? Žádný dnešní děti mohou jen závidět......

Komentář ze dne: 28.06.2005 15:42:31     Reagovat
Autor: - Macus (@)
Titulek: Re: Odpověď Macusovi ohledně hvězdy
Tome...je zvlaštní že já si pamatuju jak sme oslovovali učitele soudružko a soudruhu.....hm asi máme jiné vzpomínky.No já sem do Pionyra nechodil protože mě to nebavilo.Jak píše ve vzpominkach Toman.....byly to většinou povinné schuzky ve škole a to mě nebralo.Rychlé šípy mám taky rád....ale jak píše Jita...kde sou všechny ty seriály dneska?Žadnej není...maximálně Batman a jiné slátaniny z ameriky.Tedy nic moc.A že stražci jsou odtržení od reality.....a jak?Pro mě byly skuteční.Ale dosti téhle polemiky.....prostě tě tohle nebere dobrá..:-)Ale bych celkem uvítal kdyby se zase objevil časák jako Mladý hlasatel,Vpřed nebo i to Abíčko kde budou náměty pro činost dětí a ne jen o tom jaké vyšly nové mobily a hry na ně:-)

Komentář ze dne: 01.07.2005 18:56:14     Reagovat
Autor: - Hromča (molkova@novinar.cz)
Titulek: díky za Strážce
Tak si tu čtu všechny ty komentáře. O tom, jaký jsou podle některých čtenářů Strážci. Uvádím tedy příklad, který mluví snad jasně. Mám dva synovce, kteří, jako většina náctiletých kluků, žijí pod tlakem DVD a Play Station, atd.. První dva dny prázdnin stále prší a naše rodina nevlastní TV přijímač. Celé dvě odpoledne ti kluci doslova hltali Strážce.Vybrali si je sami v naší knihovně. Mimochodem tam byli i RŠ, ale ty prý už znají... Ještě dodávám - jsem si celkem jistá, že je příběh s lidovou milicí, či hvězdou na stromku neovlivní a nebudou to vnímat jako něco strašného. Takže zdravím tímto pana Tomana a za kluky DĚKUJI

Komentář ze dne: 16.07.2005 11:49:37     Reagovat
Autor: - Vlastislav Toman-Hadži (scifiveta@quick.cz)
Titulek: Ještě jednou autor
Průběžně si čtu vaše názory, kamarádi - i nekamarádi, na moji knihu. Co mě však netěší, to nejsou rozdílné názory, které projevujete (myslím tím ty záporné!), ale že nenapíšete svá pravá jména, jen přezdívky. Já mám ve zvyku podepisovat se vždycky, i když za to mohu dostat "po hlavě". Tak to příště zkuste taky.
A teď ke knize. Divím se, že jste se převážně zaměřili jen na Strážce. Copak v tom ostatním textu není nic k zamyšlení a vyjádření názorů? Je to jako kdybyste se podívali na člověka a pak hodnotili jen jeho (třeba) tvář nebo nohy.
Názor, že knihu číst nebudu, ale kritizovat chci, to mi nesedí. Kdo v té době žil, může mít svůj názor naprosto odlišný od mnoha jiných jedinců. My jsme se tehdy v ábíčku snažili dělat časopis co nejlepší, a klukům i děvčatům co nejbližší.
A když je řeč "proti" příběhům s milicí a vojáky. Takové akce se dělají za každého režimu a dětem se líbí, líbí se i dneska - pokud se konají (viz Bahno, Lešany ap.).
Ale co takové minikáry, čtenářské srazy, kluby, přílohy-déčka, názory zahraničních novinářů, atd., atd. O tom také píšu. To považuji za důležitější než Strážce.
Buďte tedy trochu na výši doby a když už něco hodnotíte, berte to jako celek a nevytrhávejte jednotlivosti. A říkám jasně, byl bych moc rád, kdyby se v Česku objevil časopis takových hodnot a poslání, jaké měly MH, Vpřed a ABC. Ale to je scifi, protože na to tahle doba a společnost ještě nedozrála. Raději se píše o kriminalitě mládeže, drogách atp., ale skutek utek.
Tak vás všechny zdravím - a někdy zase na kus řeči!
Vlastislav Toman-Hadži
PS. Psát můžete i na scifiveta@quick.cz

Foglarovské výroky
"Rozsviťte si čaj!" - spiritista pan Pilgram mladému J. Foglarovi.
Vyhledávání
 
KNIHA NÁVŠTĚV
Bohouškovy trvalky
Výročí roku 2024
13 otázek - kvízy
Nejkomentovanější
Vyšlo od roku 2018...
19. 03. 2024
Počet komentářů: 24

Ocenění a vyznamenání pro Jaroslava Foglara
16. 04. 2024
Počet komentářů: 9

Jan Trojan - Roy: "Foglarovo dítě"
19. 03. 2024
Počet komentářů: 5

Foglarovskou ročenku 2023 bude distribuovat skautská nadace
16. 04. 2024
Počet komentářů: 2

Saturnin a Stínadla - aneb Setkání Lídy Baarové a Adiny Mandlové v Havlově vaně
04. 04. 2024
Počet komentářů: 1

reklama

* Bohouška připravuje redakce ve složení: Milan Lebeda - Alpín (vedoucí), Petr Molka - Best (webmaster), Tomáš Hromádka - Krizmen (redaktor). Bohoušek je připravován ve spolupráci s Pražskou pobočkou SPJF.
* Články vyjadřují názory autorů a jsou majetkem redakce a vlastníků autorských práv. Bez souhlasu redakce nesmí být žádná část Bohouška publikována a to jak v tištěné, tak elektronické podobě.
* Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
* Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
* Zprávy, příspěvky a žádosti můžete poslat na .