
Unikátní akce se zúèastnilo celkem deset zájemcù, vesmìs skautù nebo èlenù Sdružení pøátel Jaroslava Foglara. Mimoøádnost spoèívala nejen v logistické nároènosti, ale také úèastí Jiøího Vodenky - Jíry (pravdìpodobnì posledního žijícího úèastníka tábora u Sinovíru v roce 1938), který s námi ve svých šestaosmdesáti letech absolvoval celou cestu a to dokonce za volantem svého vozidla. Vrátil se na místa, kde pøed jednasedmdesáti léty prožíval s Jestøábem svá dìtská dobrodružství...
Sraz úèastníkù byl v terminálu autovlakù 20. èervence v osm hodin veèer. Sešli jsme se všichni: Alpín, Nahville, Filip, Jíra, Krizmen, Martin R., Tomáš N, Anežka a Pepa s manželkou Zdeòkou. Nalodìní do autovlaku probìhlo bez problémù, a tak Slávek mohl naši expedici pøed lùžkovým vagónem zahájit pøedáním map a expedièních trièek. Cílem naší výpravy byla nejenom místa spojená s Jaroslavem Foglarem na Podkarpatské Rusi a na Slovensku, ale stranou nezùstaly také další pøírodní a kulturní pozoruhodnosti obou zemí.
Cesta rychlíkem Euronight probìhla rychle, vìtšina úèastníkù ji prospala. Nìkteøí ale nevydrželi a nad ránem tak spatøili z okének vlaku Vysoké Tatry. Ráno jsme projeli železnièní køižovatku Kysak a již brzo zakotvili na nádraží v Košicích, které se staly výchozím bodem naší autotrasy.
Prohlídka mìsta netrvala ani hodinu a za krásného poèasí jsme tak ještì dopoledne vyjeli smìr slovensko-ukrajinské hranice. Radost nám ale hned zpoèátku se pokusili zhatit slovenší policisté, kteøí jednomu z našich øidièù napálilil 50 euro pokutu. Zato na hranicích jsme slovenskou kontrolou projeli v podstatì bez problémù. Horší byla situace na ukrajinské stranì. Byrokracie, laxnost, hraní na dùležité - to vše nás doslova naplnilo zoufalstvím. Kontrola zavazadlových prostorù, vysvìtlování úèelu naší cesty (vezli jsme s sebou obrovského ježka v kleci, což nìkteøí celníci pøíliš nechápali...) nám pøipomenula dobu na našich hranicích pøed 20 lety. Nejstarší úèastník výpravy se jim dokonce zdal natolik nedùvìryhodný, že ho donutili k vyplnìní celního prohlášení.
Oddychli jsme si až v Užhorodì, kde jsme zastavili pøed místním obchodním centrem, kde jsme si vymìnili ukrajinské peníze - høivny a rozkoukali se po cenách. Pøitom jsme hned objevili zdejší nápoj KVAS, který se stal symbolem výpravy - pro nìkoho pozitivní, nìkteøí úèastníci však na nìj budou mít spíše negativní zážitky ;-) Cesta auty dále smìøovala do èeské ètvrti Užhorodu, která pøipomíná naše Dejvice, kde se nachází busta TGM a dále ke zdejšímu novì postavenému vlakovému nádraží v retro stylu, které je prý nejmodernìjší v celé východní Evropì. Tam jsme ochutnali další zdejší specialitku - výborné teplé plnìné pirohy. Užhorod je pomìrnì velké mìsto, nebylo tedy divu, že jsme se zde navzájem v autech ztratili, ale na nejbližší benzínce již bylo všechno v poøádku. To už jsme "tankovali plnou" - ceny benzínu jsou zde v pomìru o tøetinu nižší než v Èeské republice. A pak hurá pøes Mukaèevo do Chustu.
Na nádraží v Chustu to všechno pøed 71 lety (25. èervna 1938 ve 12,30) zaèalo. Po strastiplné cestì sem tehdy dojel vlak s ètyøosým vagonem rychlíkového typu CDa. Odtud byl náklad pøeložen na stìhovací vùz a dìti odjely dvìma autobusy do Sinovíru. K táboøišti potom byly sjednány koòské potahy.

Byl to zajímavý pocit, konzultovat s Jírou události, jichž se pøed dávnými lety úèastnil. Náhlédli jsme do èekárny, vyfotili si projíždìjící osobní vlak a vychutnávali atmosféru provinèního ukrajinského mìsteèka. Naše cesta pokraèovala smìrem do Koloèavy, kterou proslavily osudy slavného loupežníka Nikoly Šuhaje, které zpracoval spisovatel Ivan Olbracht. Cesta byla dlouhá a tìžká, zatímco doposud silnice byly pomìrnì slušné, tak do Koloèavy jsme dali našim autùm hodnì zabrat. Míjeli jsme pøitom koòské potahy, dávali jsme pøednost krávám vracejícím se z pastvy a zvyšující se nadmoøská výška s sebou pøinášela i vlhkost a srážky. Posledních nìkolik kilometrù jsme doslova klopýtali pøes kameny i díry pøes celou silnici po nìkolik hodin. Pøitom ale bylo možné obdivovat nádherná údolí a božskou karpatskou pøírodu.
K èetnické stanici do Koloèavy jsme dorazili až za tmy. Sice jedna babièka ze sousedství nám nabízela mnohem levnìjší nocleh, ale my jsme neodolali a vyspali se v místech, kde èetníci debatovali nad Nikolovým osudem. Èetnická stanice je dnes spíše penzión s restaurací pro èeské turisty, ale to nám pøíliš nevadilo, protože jsme byli pomìrnì unavení z dosavadní cesty a èekal nás další nároèný den. Pochutnali jsme si na výborném boršèi a jakési zapeèené kapse s bramborami. K tomu jsme vìtšinou zapíjeli kvasem. Usnuli jsme spánkem spravedlivých krátce po pùlnoci.
Ráno nás pøivítal bylinkový èaj a speciální ukrajinská specialita k snídani - tokan s bryndzou. Jinak tedy kukuøièná kaše s èepièkou zakysané smetany. Boule za ušima jsme zrovna nemìli, mnozí z nás si vzpomnìli na Mistra Beana a jeho mistrovskou scénku s tatarským biftekem :-)))

Den jsme zahájili o chvilku mnohem pøíjemnìji - pøibítím zvlástního zalaminovaného plakátu s informacemi v ukrajinštinì a èeštinì o vztahu Jaroslava Foglara k Podkarpatské Rusi. Najdete ho po vstupu do èetnické stanice vlevo. Pak nás syn majitelky odvedl do pamìtní sínì Ivana Olbrachta ve zdejší škole, kde jsme si pøipomenuli podrobnì osud Nikoly Šuhaje. Prohlídka Koloèavy potom pokraèovala návštìvou høbitùvku, kde jsme se poklonili památce Nikoly i jeho milé Eržiky. Pochùzkami po Koloèavì jsme si všimli zdejšího obrovského ruchu - množství korzujících lidí èasto obleèených do svého nejlepšího obleèení v družné zábavì a obtìžkáni taškami odnìkud nìkam spìchali. Hned nás to napadlo - trh. A vskutku - na okraji Koloèavy u øeky probíhal trh pod širým nebem. Bylo zde možné získat témìø cokoliv od potravin, peèiva, drogistického zboží, obleèení až po živá zvíøata, lednièky, plastová okna... Ještì jsme neúspìšnì zkusili nahlédnout do zdejšího døevìného kostelíèku, a pak jsme odjeli smìrem k Sinovíru.
Zde nás èekalo pátrání po koøalnì žida Izáka Kahana.
V Sinovíru u koøalny Izáka Kahana zde na oddíl èekala tøíèlenná pøedsunutá výprava, která hledala vlastní táboøištì. Zatímco chlapci byli ubytováni na seníku a v bytì pana Mlýneckého (otce èlena klubu Mladého hlasatele Viktora Mlýneckého), Jestøáb se rozhodl, že s dalším èlenem oddílu Samsonem obhlídnou vybraná táboøištì. Ani jedno se Jestøábovi nelíbilo, navíc mìl hlad a žízeò (celý den nic nejedl) a ani to poslední, ke kterému se vyškrábali až za tmy, kde se rozhodl tábor postavit.
Zprvu se naše pátrání jevilo jako neúspìšné. Jak se pozdìji ukázalo, asi pìtasedmdesátileté babièce jeho jméno nic neøíkalo, byla moc mladá. (Jíra: "No to mi neøikej, že ta babka je starší než já.") Když potom si Slávek po prùjezdu všimnul další jedné babièky po pravé stranì, zastavil a dal se do øeèi s lidmi na ulici. Ano, ano Kahan zde žil, to se musíte kousek vrátit, ke škole... Za války byl v koncentráku, pak se vrátil, chodili jsme k nìmu nakupovat, pak emigroval do Austrálie ... pøed lety tu byla jeho vnuèka... Tak jsme tedy stáli po trochu dobrodružném pátrání na dvorku koøalny žida Izáka Kahana a èetli ze starých svázaných Èigolig, které Jíra vzal na expedici s sebou.
Expedièními auty jsme pokraèovali do Sinìvírského národního parku, kde jsme vystoupali ke zdejšímu Sinìvírskému jezeru, které je asi nejèastìji navštìvovanou pøírodní atrakci celé Podkarpatské Rusi.
Známým symbolem jezera, které je pozùstatkem ledovce, je dvojitý døevìný sloup s vyøezávanými postavami bohaté dívky Sini a chudého chlapce Vira vážící se k povìsti o vzniku jezera. Prohlubeò údajnì byla naplnìna z velkého smutku ze Sininých slz, poté co její rodièe zabili mladíka Vira, aby tak pøekazili jejich vzájemnou lásku a našli své dceøi lepšího partnera.

Hlavním cílem dne bylo ale dosažení dvojkaøského táboøištì u øíèky Ozerjanky. To se ukázalo jako hodnì nároèná záležitost, vzhledem k tomu, že silnice smìrem od tzv. Klauzy (záøízení pro zpracování a dopravu døeva po vodì) v podstatì neexistuje a cesta pøipomíná spíše tankodrom. V minulých letech zde øádily povodnì a sesuvy, takže jsme se dále s auty dostali jen skuteènì s velkým sebezapøením a po znaèné námaze dorazili tìsnì pod táboøištì, kde jsme si všimli pro zdejší kraj typického støíškového oborohu (prkénka posloužila ke stavbì podsad!). Zvolna konèil den, když jsme stoupali prudkou stezkou smìrem vzhùru a vzpomínali, jak tudy - cestou složitou a namáhavou - hoši stìhovali celý táborový náklad.
"Táboøištì bylo na velikém kopci, kam bylo umìní se dostat i když tam šel èlovìk s prázdnýma rukama, natožpak s tím naším metrákovým nákladem..."
Tam nahoøe nás pøivítal ... totem, kterým sem umístili pøi své výpravì jihomoravští èlenové Sdružení pøátel Jaroslava Foglara. Nebyli by to èlenové Akademie Jaroslava Foglara a pražské poboèky, kdyby se hned nedali do nároèné srovnávací práce s fotografiemi a zdejším terénem. Bylo to táboøištì skuteènì tady, kde je ten totem? Pomohl i Jíra, který byl sám zvìdav na táboøištì po letech. Debaty neustávaly a koneènì bylo rozhodnuto, že vlastní táboøištì bylo asi o 100 m dále, než je umístìný totem. Terén i fotografie tomu nasvìdèují.
Už se poøádnì setmìlo, a tak jsme si rychle pøinesli batohy, spacáky, karimatky a nachystali symbolický ohýnek. Pøedcházely mu trochu dramatické chvíle, kdy se tøi èlenové naší výpravy ztratili v tmavém lese. Vše ale dobøe dopadlo.
Oheò byl malý, ale o trochu více slavnostní, protože 48. kmen oldskautù Jestøábi vítal svého nového èlena. Na tomto tolik významném místì bratr Tomáš N. složil svùj skautský slib. Prvním gratulantem pøi tomto významném okamžiku nemohl být nikdo jiný než Jíra, který pøi té pøíležitosti rozdal úèastníkùm expedice zvláštní kožené pamìtní placky, které pøi té pøíležitosti vytvoøil. Byla jasná noc, tolik hvìzd (i Mléènou dráhu) nad sebou nikdo z nás snad nikdy nevidìl, praskající oheò, družná a pøátelská atmosféra. Koloval kvas, sušenky i buráky (což se pozdìji ukázalo jako nepøíliš vhodná kombinace). Spát jsme šli s tím, že budíèek je brzo ráno a v osm hodin odjíždíme. Zvolna se snášela rosa a my ulehali do spacákù. Pod širákem spal i Jíra!

Ráno jsme se probudili a zrovna dobøe nám nebylo. Støevní i žaludeèní potíže se propojily a Jíra pøipomenul, že to asi tady straší Šedá kostra, jako pøed 71 lety. Navíc pokraèovaly debaty o umístìní pùvodního táboøištì.

Došlo ke køtu výroèní turistické známky "Po stopách Hochù od Bobøí øeky" v øíèce ozerjance, takže jsme odjeli po spoleèném focení smìrem k hranicím parku až tìsnì pøed polednem. Bylo nepøedstavitelné vedro, teploty dosahovaly více než pìtatøicet stupòù, což ještì pøispìlo k celkové únavì týmu. Navíc nás èekal více než dvanáctihodinový pøesun na Slovensko.
Klopotnými cestami jsme pokraèovali pøes Volovec do Užanského národního parku smìrem na pøechod v Malý Bereznyj - Ubla. Zde jsme èekali na odbavení o polovinu kratší dobu, jen si ukrajinští celníci vymysleli pokutu za špinavé auto. Zmìna v kvalitì silnic byla za hranicemi hned znát. Kvalita slovenských silnic nás pøitom mimoøádnì pøekvapila.
Do Popradu, kde jsme mìli zajištìný nocleh, jsme dorazili až v pùl druhé ráno. Spánek nám po tak mimoøádné dlouhém pøejezdu udìlal více než dobøe a snídani se slovenskými rohlíky, koláèi, vánoèkou a èajem jsme si skuteènì vychutnali. Den byl zasvìcen vesmìs kulturním zážitkùm - návštìvì Levoèi, Spišského hradu, Spišské kapituly (na seznamu UNESCO) a koneènì Gánovcù, kde byla objevena èást lebky neandrtálce.

Až k veèeru jsme se vydali smìr Pribilina. Táboøištì u Zelené øíèky jsme mìli od Dvojkaøù zamìøené, a tak jsme k jeho nalezení v Podbaòských lesích využili moderní techniku - Polohovací zaøízení GPS a mobilní telefon. Pozoruhodné bylo, že zatímco na sinovírském táboøišti rostly borùvky, tady jsme si zase pochutnávali na malinách a lesních jahodách. Zelená øíèka huèela a byla nádherná. I Hlídkovou skálu jsme objevili. To sedí! Na další prùzkum už nebyl èas. Na obloze bylo polojasno a pøi západu Slunce bylo vidìt èervánky, a tak když jsme na táboøišti rozbalovali spacáky, doufali jsme, že pršet nebude. U ohýnku jsme ještì zhodnotili den a debatovali o gingu, které kdesi v lesích okolo zasadil foglarovec Ferda a pøed pùlnocí ulehli do hajan.
Nespali jsme ani pár hodin a ve tøi hodiny zaèalo pršet. Nejdøíve málo, ale potom nastal opravdový horský liják. Sice jsme leželi pod celtami, ale pøesto jsme postupnì zcela promokli, a tak, když jsme se po šesté hodinì ráno scházeli u aut, (kromì Jíry a Pepy se Zdeòkou, kteøí spali v autech) vypadali jsme jak zmoklé slepice. Spoleènými silami jsme mokré vìci vyždímali, naložili do aut a protože poèasí nebylo pøíliš pozitivní, vydali se smìrem ke Štrbskému plesu. Zde jsme na èas obsadili restauraci, kde jsme si dali gulášovou polévku a další dobroty. Pak jsme si prohlédli areál mistrovství svìta v lyžování, prošli kolem Štrbského plesa a dali se smìrem k Jamskému plesu. Vidìli jsme pøitom, jak zdejší lesy pøed lety postihla obrovská vichøice. Symbolickými tøinácti kroky jsme vystoupili na úpatí Køivánì (výstup vzhledem k deštivému ránu nevyšel) a od Jamského plesa se èást výpravy vrátila k autùm do Štrbského plesa, druhá pak pokraèovala na rozcestí Tri studnièky. Protože zaèalo pršet bylo pøi operativní poradì rozhodnuto jet do Liptovského Mikuláše do aquaparku Tatralandia, kde vìtšina úèastníkù strávila zbytek dne. Po deváté hodinì jsme pak vyjeli zpìt k táboøišti pod Krivánìm. Noc strávila vìtšina úèastníkù expedice (vzhledem k mokrým spacákùm) v autech.
Ráno v poslední den expedice nepršelo, a tak jsme se vrátili na dvojkaøské táboøištì a odsud s mohutnou telefonní podporou Ferdy hledali zasazené gingo. Mìli jsme velkou radost, když známý gingaø Martin gingo objevil. K pøipojenému vzkazu v krabièce jsme napsali svoje poselství, a pak už jsme se s táboøištìm u Zelené øíèky rozlouèili, pokøtili výroèní turistickou známku "Kriváò", nasedli do aut a vyrazili na zpáteèní cestu domù. Cestou jsme se ještì zastavili v ulici Jaroslava Foglara v Brnì a na nedalekém táboøišti na Chvojnici, kde jsme si prohlédli pamìtní ceduli Pavla Èecha.
Bylo to krásné a bylo toho dost. Do Prahy jsme pøijeli po 22. hodinì.
BOHOUSEK.CZ (www.bohousek.cz.cz) - zpravodajský a informaèní servis - Foglar a Rychlé šípy
Adresa èlánku: http://www.bohousek.cz/clanek-2009070025-expedice-po-stopach-hochu-od-bobri-reky-20-26-cervence-2009.html