| STÍNADLA |
Bohousek Zde
Rubriky
Nejčtenější články vydané v posledních 30 dnech
Prahou Jaroslava Foglara

Bydliště
Pracoviště
Klubovny
Tábořiště
Místa inspirace

Foglarovský svět
Tipy a vzpomínky pište na info@bohousek.cz, předmět: Prahou Jaroslava Foglara
Foglarovky
Bohoušek doporučuje

Komentáře

ke článku: Inventura Febia: Jaroslav Foglar a trampové. GENUS: Jaroslav Foglar pohledem Petra Kotka
ze dne 22.06.2011, autor článku: Bohoušek

Komentář ze dne: 28.06.2011 12:25:22     Reagovat
Autor: - Michal Beránek (developpex.beranek@wanadoo.fr)
Titulek: Jestřáb a trampové
Jestřábův vztah k trampingu byl dost negativní. Asi na trampské aktivity nahlížel jako na jakousi možnou konkurenci k jeho aktivitám – mnozí z členů oddílu jako starší přešli do sféry trampingu. Vzpomínám si, že se díval na stávající situaci dost kriticky, když se na jednom z táborů na Zelené říčce v padesátých letech objevil tenkrát dospělý Luděk, v černých dlouhých džinsách, v černé bundě a v triku s nějakými obrázky, s usárnou a ne povinnou tornou, kterou musel mít každý z členů oddílu.
Dlouhé kalhoty, byly pro Jestřába v létě nemyslitelné, sám nosil vždy a za každého počasí kraťasy, také bunda s dlouhými rukávy a ještě té černé barvy, pro Jestřába, který byl příznivcem slunečního záření za každé situace, byla dost velkou hrůzou. Nebzl schopen uynat, že jet na motorce v kraťasech z Prahz do Pribyliny není jednoduchá věc. Na druhou stranu přivítal tenkrát Jestřáb možnost, že tento bývalý člen mohl se svou motorkou, se kterou na Slovensko přijel, po několik dnů, kdy se na táboře jako návštěva zdržoval (musel ale stanovat daleko od obligátní podkovy), dělat pro gambusínstvo nákupy v Pribylině nebo v Liptovském Hrádku – a tak služby byly oprostěny od zdlouhavého šlapání do pedálů kol.
Myslím si, že název „Od kluků od Bobří řeky k trampingu“ je zvolen dost nešťastně – tramping existoval paralelně se skautingem. Jak skauting tak tramping vznikl přibližně skoro ve stejnou dobu a obě aktivity neměly v tehdejších dobách skoro nic společného s vyjímkou toho, že trampové četli často foglarovky a skauti měli podobný – čístý - postoj k přírodě jako trampové.
Jestřáb většinu svého života prožil se svou maminkou ve vinohradské ulici, kdysi Wilhelma Piecka - na Žižkov se přestěhoval až ve svém velice pokročilém věku. Do svých prostor v Křišťanově ulici na Žižkově po ataku dvou nedospělých prakticky nikoho nepouštěl – s vyjímkou starých členů oddílu – není divu – tou dobou se v celé české společnosti žebříček morálních hodnot diametrálně zmodifikoval a posunul se prostě n

Komentář ze dne: 28.06.2011 23:50:32     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Zajímavé svědectví Dvojkaře, děkuju za něj. Mě to taky udivilo. Podle mě má trampování k Foglarovi stejně blízko jako žížala k tahací hramonice - za oboje se dá tahat, ale výsledek je pokaždé různý... Já mám k trampingu vztah spíš negativní, totiž skautování není pro každého, ti pohodlnější, možná línější, možná méně schopní berou za své zředěnou alternativu, která neklade na člověka nároky a je daleko jednodušší.

Proti čistému vandrování do přírody ovšem nic nemám a je dobře, pokud existují slušní vandráci, ale nelíbí se mi ty odštěpenecké přístupy některých z nich. Mluvil jsem s nimi a je to dost divočina, jak se vymezují vůči skautingu. Je to až ubohé. Takže Foglara v tomhle chápu. Ostatně je v tom ještě jedna věc, kterou popisoval Jiří Zachariáš ve své knize vzpomínek na Foglara.

Komentář ze dne: 08.07.2011 23:08:18     Reagovat
Autor: - tramp Tony (@)
Titulek: He he:)
Tramping jako zředěná alternativa skautingu pro ty línější. Já se tady dozvídám věci...
Tenhle slogan si budu muset zapamatovat, až budu chtít na vandru pobavit kamarády:)

Komentář ze dne: 12.07.2011 12:46:32     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: pobavení
Pobavíte akorát svou hloupostí a neznalostí. Skauting klade na své členy nároky, je hodně o odříkání a službě, kdežto vandrování je o lítání po lesích, které pro mě má nulový význam. Skauti na sebe dobrovolně přijímají určité závazky povinnosti, cti a služby, které jsou valné většině trampů naprosto cizí. Oni si chtějí jen užívat. Ovšem, na tom přece není nic špatného. A nikomu není možné přikázat, aby sloužil. Naštěstí nežijeme v komunismu.

Komentář ze dne: 13.07.2011 18:45:26     Reagovat
Autor: - tramp Tony (@)
Titulek: Na mé straně je spíše smutek nad Vaší neznalostí..
..díky které jste si udělal názor, který zde sdělujete a možná by Vás udivilo, kolik lidí tím nepřímo urážíte.
Pravděpodobně jste nikdy neslyšel o tom, že trampové mají vlastní časopisy, vlastní literární soutěž s víc jak čtyřicetiletou tradicí (mimochodem obsahující něco přes 11 000 básní a povídek), soutěže grafické i výtvarné a počet vydaných trampských knih nejen o historii, ale třeba románů s trampským dějem (případně sbírek krátkých trampských próz či poezie) přesahuje od roku 1989 něco přes dvě stě vydaných titulů v docela slušných nákladech.
Pravděpodobně vůbec nemáte ponětí o trampských akcích týkajících se ochrany přírody, o dětských trampských tábořeních s bohatým programem (je pravda, že jde většinou o táboření několika rodin, nejde tedy o táboření zastřešené organizací) a dalším množstvím dalších akcí - jako jsou výroční ohně, Zlaté horečky, Bloudění, Trampské svatby, narozeniny, Vítání jara, různé ohně smuteční a další a další akce, třeba i přehlídky (ty nekomerční!) trampské písně. A trampská píseň vám nic neříká?
A pravděpodobně vůbec nevíte nic o tom, kolik trampů je zároveň skauty a vyhovuje jim, že mohou přenášet své zkušenosti tam i zpět, protože se tím vzájemně obohacují všichni.
Přístě, než sem takto veřejně napíšete ten Váš názorový nesmysl, tak si o trampingu něco zjistěte a nenechte se ovlivňovat argumenty, které se o trampech používaly na seminářích Lidových milic a Veřejné bezpečnosti.
Děkuji.

Komentář ze dne: 13.07.2011 23:01:08     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Jelikož jsem z disidentské rodiny, nemůže být o milicích ani VB ani řeči.

To za prvé.

Zadruhé, to, co jste připomněl, tak zrhuba znám, ale je to stále příliš, příliš málo v porovnání s tím, co by měli dělat skauti (což samozřejmě činí, ale ne ti z Junáka), takže se docela podivuju nad neuvěřitelnou velkohubostí leckterých trampíků, kteří si myslí, že jsou kings, když si jdou válet šunky do lesa... zatímco skauti vychovávají osobním příkladem a tvrdou, trpělivou prací novou generaci a snaží se jí předat to nejlepší.

Netvrdím, že trampové jsou póvl nebo něco takového. Některé znám a jsou opravdu fajn. Psal jsem o názorových výstřelcích některých z nich. Resp. těch, kteří se za ně považují. Proti celku ale nic nemám, ovšem. Naopak. Každý zájem o přírodu mě jen těší. A rozhodně tím nemyslím počítání okvětních lístků. Myslím to úplně jinak. Slušným nezfanatizovaným trampům fandím.

Komentář ze dne: 15.07.2011 10:21:56     Reagovat
Autor: - tramp Tony (@)
Titulek: Přesto si myslím...
..že stále paušalizujete. Navíc ve své myšlenkové skautské škatulce srovnáváte nesrovnatelné - tedy jiné názorové hnutí, které má o proti skautingu své odlišnosti - ne horší, ne lepší - ale prostě jiné.
Pokuste se prostě pochopit, že "svět se neskládá jen ze samých skautů" a že jsou tu i lidé, kteří si svůj čas prožívají jinak. A není to proto, že jsou línější, nebo méně schopnější - jak uvádíte. Jsou jenom jiní než vy.
Já si třeba skautského hnutí vážím, ale pokud bych paušalizoval jako vy, tak je skauting pro mne zlodějská organizace, sektářská a neupřímná.
Proč? Pár příkladů.
Moje kamarádka byla ze skauta vyhozena proto, že chtěla mít tábory v týpí, jiný tábornický oddíl málem přišel o svoji základnu, protože se jejich louka líbila skauskému oddílu, který měl své známosti a louku (+ srub a jídelnu) se rozhodl koupit, ačkoliv moc dobře věděl, že ji má pronajatou právě ten tábornický oddíl, který si tam pracně postavil potřebné zázemí. Dopadlo to dobře, i druhá strana se to včas dozvěděla, a louku, na které tábořila za malý nájem včas koupila. Ale byl to pro ně šok! Tohle přece skaut nedělá. A to nemluvím o čistkách začátkem devadesátých let - viž třeba vyhození bratra Šráma. A nebo to, že největší bordel, jaký jsem kdy po někom v lese viděl (a bohužel uklízel), byl po víkendovce skautského oddílu (dokonce vodu měli dovezenou a tak si nádobí myli v naší studánce - saponátem).
To tady nechci prát cizí špinavé prádlo, protože i my trampové máme své špinavé prádlo. Ale vše tohle výše uvedené beru jako výstřelky, které prostě v organizaci této velikosti byly, případně třeba bohužel ještě budou, ale uvědomuji si, že jako celek jsou skauti potřební, pro společnost užiteční a to v hlavně v dnešní době a mám mezi skauty dobré přátele, kterých si vážím.
Tak i Vás bych chtěl požádat, abyste se trochu povznesl nad námi méně schopnými línými trampy, kterých je cizí skautská dokonalost, sebekázeň a pocit, že výchova mládeže (i celý jejich samotný další život)

Komentář ze dne: 15.07.2011 10:36:47     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: Souhlas
Myslím si, že máme celkem dost podobný pohled na věci. Já se snažil psát obecně o skautingu, ne o Junáku a členech Junáka, prosím! To jsou dvě zcela rozdílné věci - pochopte, že Junák není skautskou organizací, a členové Junáka nejsou povětšinou skauty (protože se prostě jako skauti nechovají). Nechtěl jsem hanět trampy, ale skutečně si myslím, že skauting = tramp + něco navíc. A to něco navíc, to jsou prostě různé ctnosti a dobré skutky a tak dále. Možná, že trampové mají podobnou činnost - ale u nich různé vysoce šlechetné aktivity vycházejí z přirozených pudů slušných lidí, kdežto u skautů je to zcela uvědomělá činnost. Popravdě, nevím pořádně, co je lepší, možná ten skautský systém, protože je cílenější, více pod kontrolou dotyčného a tak dál.

Každopádně tohle byla velmi zajímavá diskuse,děkuji za Vaše postřehy a názory, vůbec nevadí, že se neshodneme zcela stoprocentně, o to vůbec nejde. Opakuju, že nemám absolutně nic proti komukoliv, kdo považuje les za svůj (druhý) domov, ale vadí mi to pohrdání, výsměch skautům ze strany některých z nich.

Komentář ze dne: 15.07.2011 10:47:44     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: doplnění
Pro úplné doplnění dodávám, že jsem daleko od toho, abych slušnými trampy pohrdal, povyšoval se nad ně a podobně, to jsme si asi nerozuměli. Moje kritika miří do řad těch, kteří se takto chovají vůči junákům.
Nicméně stále platí – upřednostňuju skauting před trampingem, naprosto jednoznačně. Ale to neznamená, že upřednostňuju SKAUTY před trampy. Protože to už jsou konkrétní lidi, a já dobré skauty prostě neznám. Teda ano, ale ne z Junáka. Takže to neznamená, že by se skauting přežil. Jen prostě není správně aplikován.

Komentář ze dne: 16.07.2011 20:54:38     Reagovat
Autor: - Nashville (oldskaut@email.cz)
Titulek: Junák není skautská organizace?
PetřeV,
pokud mám trochu času nazbyt, rád na internetu prolítnu i nejrůznější diskuse a komentáře k tématům, která mě zajímají. Málokody však se sám do nich zapojuji - jednak z nedostatku času, ale především nechutí (z mnoha důvodů) věnovat se této specifické diskusně-psavecko-názorové aktivitě. Tyto řádky - a bude jich opravdu jen nejnutnější minimum! - patří k těm výjimkám, kdy se ale ozvat musím.
Nechci se zapojit do hlavní diskuse - svým způsobem trochu pomýlené na téma "Foglar a trampové". Ta ostatně vznikla jen díky (vinou) fiktivního, spíše symbolického, pojmenování televizního dokumentárního bloku, do něhož byly zařazeny obsahově dvě naprosto odlišná dokumentární díla, jejichž spojení vytvořilo onu iluzi, že jde o "vztah Foglara k trampingu", a že tedy je nutno se k tomu vyjadřovat. O tom diskutovat nechci. Reagovat na Tvůj argument, že "...Junák není skautská organizace", však musím.
Nemá cenu - a ani nechci - tady rozebírat postavení, postoje, systém či odraz činnosti Junáka na obecném skautském půdorysu - ať již světovém, či domácím -, ale tvrdit to, co jsi pronesl, je nesmysl!
Ozývám se ne proto, že sám jsem členem Junáka (a snad i přiměřeně se snažícím být dobrým skautem), ale proto, že takové a podobné argumenty mohou u leckoho vyvolat mylný pocit, že tomu tak opravdu je. Vždyť, co je psáno - to je dáno. Jenomže na internetu (ale nejen na internetu, ale leckde jinde) je psáno příliš mnoho nesmyslů, které jsou nepravdivé, lživé, zkreslené atd. Do jedné z těchto kategorií patří i Tvé tvrzení. Ponechme stranou, co Tě vede k tak rezolutnímu odsuzujícímu názoru, ale věř mi, že nemáš pravdu. Junák je skautská organizace - a zaměňovat slůvo "je" za "není" je /omlouvám se za expresivnější výraz/ ale skutečně blbost!
Osobně jsem ochotem se na toto téma s Tebou (i jinými)bavit, na webu už rozhodne ne. Howgh!

Komentář ze dne: 16.07.2011 21:31:11     Reagovat
Autor: - Noe (@centrum.cz)
Titulek: ...
Milý PetřeV, nejsem členem Junáka, jsem vůdce 10. oddílu OS Svazu skautů a skautek ČR a zástupce rádce Středomoravské družiny Skautského oddílu Velena Fanderlika... I když mám vůči Junáku jako organizaci řadu výhrad, znám v ní hromadu opravdových SKAUTŮ, za které bych dal ruku do ohně...Vaše komentáře jsou poněkud zmatené...Máte přezdívku Hvězdář?
Přeji Vám pěkné léto a pokud možno nevidět věci pouze černobíle...

Komentář ze dne: 17.07.2011 09:08:29     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Ahoj, Slávku, rád od Tebe po čase zase čtu pár řádek. Ano, patříš do té pětky členů Junáka, kteří jsou pro mě skauty... a řekl bych, že znám pár oddílu Junáka, které by se daly označit za skautské. Ale Junáka jako organizace skautská není - je to na širší diskuzi, podobně jako Ty ale na ni nemám čas a popravdě, jednak sem nepatří a jednak mě vedení nějakých internetových diskusí poněkud obtěžuje a dělám to tehdy, když cítím nutnost se ozvat. Za skautskou organizaci přestal Junák být minimálně od zimy 1989, kdy se na nátlak Jiřího Navrátila odmítl zříct přídělu státních dotací. A Petr Votroubek, náčelník Svazu skautů, mi ukazoval místa v lese, ve kterých děcka z jeho oddílu vydělávají na svou činnost. To je pro junáky něco nepředstavitelného.

Těch věcí je ale daleko, daleko víc. Obecně by mi to mohlo být šumafuk, skautem nejsem, ale do skauta jsem lezl mj. proto, že jsem chtěl trochou přispět k tomu, aby rodiče dávali přednost Junáku, ne Pionýru. Dneska bych radši preferoval Pionýr. Ten si aspoň na nic nehraje...

Komentář ze dne: 17.07.2011 09:14:55     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Nazdar, Noe, myslím, že se snažím věci posuzovat takové, jak jsou, bez nějakých výrazných emocí nebo zápalu. Měl jsem možnost poznat stovky členů Junáka, ale za skauty bych považoval skutečně jen pár. A i když někteří z těch zbylých jsou dobří jako lidi, je na škodu, že jsou zase hloupí a naivní... až hrůza. Přitom by mělo platit, že junák není hlupák... někdy ta hloupost je až deprimující.

Poměrně zajímavé počtení je zde: http://blog.murar.org/stotrinactka-zanik. Ignoruj pravopis, taky nechápu, proč skoro 30tiletý člověk píše jako nemluvně. Zamysli se nad obsahem... Kaštan byl roztomilý dvanáctiletý kluk. A co z něho vyrostlo?

Chachá, Ty chceš vědět, jak se mi v Junáku říkalo? :-))) Tak to Ti nepovím. Porušil bych třetí bod pravidel diskuse na www.bohousek.cz :-)

Komentář ze dne: 17.07.2011 09:46:51     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: Slávkovi
Málem jsem zapomněl… mám vůči Tobě veliký dluh, Slávku. Líbí se mi, jak ses mi věnoval, jaký jsi ke mně byl a vůbec. A já to nezapomenu. Zasílám díky aspoň na dálku, i když bych měl aspoň napsat mejlíka, nebo přijít…

A taky doufám, že se jinak daří tak nějak normálně… u mě došlo ke kondolizaci stavu, po létech školní šikany, domácího teroru, zneužívání, vydírání, pokusu o vraždu a veliké loupeži (kde se sežene čtvrt mega, že…) mám práci snů (dokonce hned čtyři - je to trochu únavné, jak se o mě šéfové přetahují, nestíhám vyhovět všem :-)))) a žiju tak-nějak normálně. Nicméně uplynulých osmadvacet let byly velikou zkouškou života, a jsem si jist, že málokdo - skaut, neskaut - by je přežil bez nutnosti navštívit blázinec.

Měj se fajn, a přeju Ti, ať se Ti daří, aspoň tak jako doposud.

Foglarovské výroky
"Rozsviťte si čaj!" - spiritista pan Pilgram mladému J. Foglarovi.
Vyhledávání
 
KNIHA NÁVŠTĚV
Bohouškovy trvalky
Výročí roku 2024
13 otázek - kvízy
Nejkomentovanější
Vyšlo od roku 2018...
19. 03. 2024
Počet komentářů: 24

Ocenění a vyznamenání pro Jaroslava Foglara
16. 04. 2024
Počet komentářů: 9

Jan Trojan - Roy: "Foglarovo dítě"
19. 03. 2024
Počet komentářů: 5

Saturnin a Stínadla - aneb Setkání Lídy Baarové a Adiny Mandlové v Havlově vaně
04. 04. 2024
Počet komentářů: 1

Foglarovskou ročenku 2023 bude distribuovat skautská nadace
16. 04. 2024
Počet komentářů: 1

reklama

* Bohouška připravuje redakce ve složení: Milan Lebeda - Alpín (vedoucí), Petr Molka - Best (webmaster), Tomáš Hromádka - Krizmen (redaktor). Bohoušek je připravován ve spolupráci s Pražskou pobočkou SPJF.
* Články vyjadřují názory autorů a jsou majetkem redakce a vlastníků autorských práv. Bez souhlasu redakce nesmí být žádná část Bohouška publikována a to jak v tištěné, tak elektronické podobě.
* Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
* Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
* Zprávy, příspěvky a žádosti můžete poslat na .