Rubriky
Nejčtenější články vydané v posledních 30 dnech
Prahou Jaroslava Foglara
Bohoušek doporučuje
|
Komentáře
ke článku: O duchovním rozměru fenoménu Foglar ze dne 03.10.2018, autor článku: Ivo Fencl
Přidat nový komentář
Komentář ze dne: 08.10.2018 22:36:42 Reagovat
Autor: - Robin (@)
Titulek: Překrucování
Zdravím,
nikomu nechci brát jeho názor a jeho postoj k věci. Jen je mi toto další dílo pitvající a přivlastňující si nějaké určité pasáže Foglarova díla a překrucuje tyto na úplně něco jiného ne zcela srozumitelného. Vysbírávat určité popisované momenty romantiky, přátelství, určitých pravidel a třeba i popisovaná kouzla přírodních úkazů určené pro dospívající mládež a především jejich vnímaní světa kolem sebe, a překroutit je v náboženství a vysvětlovat si je dospěláckým pohledem ... to mi již připadá dosti zvrácené.
Ale když se v tom chce někdo pitvat a vysvětlovat si jednoduché a jasné věci po svém .... je to jeho věc.
Ale těmi překroucenými "skutečnostmi" přesvědčovat ostatní je docela silné kafe
Myslím, že by se tomuto všemu Jestřáb velmi podivil a pozastavil se nad tím, kolik lidí se na jeho díle přiživuje. A tím nemyslím jen materiálně, ale i duchovně.
Komentář ze dne: 09.10.2018 15:02:08 Reagovat
Autor: - Roman Tintěra (@)
Titulek: souhlas
Souhlasím s Robinem. Knihu jsem si koupil, byť skoro tři sta kaček za poměrně hubenou knížečku není málo. Nelitoval bych však, pokud by se čtenář nemusel prokousávat nánosy vědátorských žvástů a intelektuálních klerikalizujících pseudo-moudrostí, kterým mnoho čtenářů vůbec nedokáže porozumět. Dočetl jsem to toporně s nechutí a údivem, jakými bláboly může být Foglarova tvorba v rádoby-souvislostech s náboženstvím deformována.
Komentář ze dne: 09.10.2018 18:56:31 Reagovat
Autor: - Nevěřící pes (@)
Titulek:
V této a jiných podobných knihách ale nikdo nepřerkucuje, netvrdí a nevnucuje, že autor psal to či ono, v těchto knihách se rozebírá dílo z pohledu náboženského (pokud se rozebírá z pohledu jiných, tak z pohledu jiného, viz například podobná a pro mnohé velmi nepochopitelná kniha Quentin Tarantino a filozofie), co se v něm dá najít, a často aniž by to autor analyzovaného díla vědomě zamýšlel. Kniha O duchovním rozměru fenomému Foglar není primárně o Foglarovi nebo o jeho díle, ale o duchovním rozměru v jeho díle, a to je rozdíl.
Kdo čeká knihu o Foglarovi nebo o jeho díle, tak bude asi zklamán, protože je o něčem jiném. O něčem jiném, co se dá (nikoliv, že to tam je a kniha vám to sděluje) v jeho díle najít a interpretovat. Pokud budu dílo kteréhokoliv autora interpretovat jako náboženskou agitku, neznamená to, že jde o náboženskou agitku, pokud budu to dílo interpretovat jako oslavu bílého člověka a jeho nadřazenosti nad všemi ostatními etniky, neznamená to, že to v díle je, jde o interpretaci, která ani nemusí být názorem toho, kdo interpretuje, ten někdo to tam ani vidět nemusí chtít, jen nabízí interpretaci a píše, proč by se tak dílo dalo interpretovat.
"Ale když se v tom chce někdo pitvat a vysvětlovat si jednoduché a jasné věci po svém .... je to jeho věc."
Autoři interpretují (nebo hledají souvislosti) a nikoliv pro sebe, ale pro ostatní, a to pro ty, kteří mají o tu interpretaci zájem. To je smyslem této publikace, konec konců o tom píše i Ivo Fencl v článku, pod který píšeme své komentáře, tak se divím, že někdo čekal něco jiného nebo chápe Hoškovo dílo "po svém" jako vysvětlování jednoduchých a jasných věcí. Pokud jde o pitvání, tak to je v literárních a jiných interpretacích předpokladem, bez pitvání by se jednalo o interpretaci povrchní a pro čtenáře zbytečnou (což neznamená, že s pitváním o interpretaci povrchní a zbytečnou nemůže jít také).
"Myslím, že by se tomuto všemu Jestřáb velmi podivil a pozastavil se nad tím, kolik lidí se na jeho díle přiživuje. A tím nemyslím jen materiálně, ale i duchovně. "
Nevím co by dělal Jestřáb, ale pokud někdo napíše knihu o duchovním rozměru jednoduchých a jasných věcí, jak vy píšete, tak je to spíš pocta, protože zrovna jednoduché a jasné věci se jeví jednoduše a jasně a pokud někdo nabídne interpretaci typických znaků Foglarova díla, kterou autoři a Pavel Hošek jako editor nabízejí, a některým se jeví jako pro mnohé nesrozumitelná, tak tyto jednoduché a jasné věci povyšují na něco víc a nabízejí na ně nový pohled, v případě této knihy knihy velmi dobře propracovaný.
" jakými bláboly může být Foglarova tvorba v rádoby-souvislostech s náboženstvím deformována."
Foglarova tvorba deformována býti nemůže (respektive může, pokud by ji někdo pozměňoval natolik, že by k deformaci docházelo), Foglarova tvorba ale může být interpretována a to je právě obsahem této knihy, především v souvislosti s duchovím (nikoliv jen náboženských) rozměrem Foglarova díla. Pokud jde o rádoby souvislosti s náboženstvím, tak náboženství tu bylo dávno před námi, před Foglarem a postavení člověka ve společnosti, ve světě a ve vztahu k jiným lidem, což náboženství (nezaměňovat s vírou) řeší, morálka jako chování člověka podle principů správného jednání tu dávno byla také a byla s náboženstvím vždy spjata, takže ať chceme nebo ne, tak to, co dnes vnímáme jako konání správné, spravedlivé, žádoucí, stejné tak jako být slušným a dobrým člověkem (tímto směrem se přece Foglar snažil čtenáře postrčit, aby takovými lidmi čtenáři byli), vychází také (nechci psát hlavně, ale je dost možné, že tomu tak je) z náboženství, tyto principy tu byly dávno před Foglarem a řídíme se jimi, nebo většina z nás, ač si to uvědomujeme nebo ne, také, takže Foglar z toho musel vycházet též. Ve skautském slibu se původně a dodnes v mnoha zemích slibuje Bohu. Tak proč rádoby souvislosti, ty souvislosti s náboženstvím jsou všude kolem nás, s Foglarem i bez Foglara, a nemá to nic společného s tím, zda věříme v Boha, co si myslíme o náboženství, církvi atd.
V článku, pod který píšme své komentáře, Ivo Fencl tuto publikaci přibližuje velmi detailně, překvapuje mě, že někdo očekával něco jiného, než vědeckou (Hošek ovšem zájem o věc nevyčerpal a letos spatřila díky jeho editorství světlo světa další publikace, a to striktně vědecká; viz článek), některým proto možná ne úplně lehce pochopitelnou knihu, která se zabývá duchovnem (Vynikající znalci Foglarovy tvorby v ní nabízejí interpretaci jednotlivých aspektů jeho vrstevnatého díla, přičemž orientující perspektivou všech studií, tvořících jednotlivé kapitoly této knihy, je právě sledování spirituálního rozměru Foglarova působení, jak výchovného, tak uměleckého; anotace knihy), nikoliv jen náboženstvím, které zmiňují komentující přede mnou, protože duchovno - spiritualita není jen náboženství (konec konců, že se kniha zabývá i něčím jiným naž náboženstvím opět píše Ivo Fencl v článku).
Přidat nový komentář
Zobrazit článek O duchovním rozměru fenoménu Foglar
|
|
Foglarovské výroky „S vaší pomocí chci udělat Stínadla takovými, jakými byla za dob Vojtěcha Vonta. Při památce mrtvého Roberta Komoura slibuji, že pokud budu na místě, které jste mi svěřili, nedopustím, aby bylo ve Stínadlech pošlapáváno právo a čest a porušována svornost. Už nikdy nesmí mezi námi vzniknout nesvár, už nikdy nesmí být porušena vontská tradice. Žlutá je barva naše!“ - prohlášení čerstvě zvoleného nového Velkého Vonta Vládi Dratuše po volbě 8. dubna.
Vyhledávání
Bohouškovy trvalky
Výročí roku 2025
13 otázek - kvízy
Nejkomentovanější
|